Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w art. 25 stanowi, że
„1. Kościoły i inne związki wyznaniowe są równouprawnione.
2. Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym.
3. Stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi są kształtowane na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie, jak również współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego.
4. Stosunki między Rzecząpospolitą Polską a Kościołem Katolickim określają umowa międzynarodowa zawarta ze Stolicą Apostolską i ustawy.
5.Stosunki między Rzecząpospolitą Polską a innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi określają ustawy uchwalone na podstawie umów zawartych przez Radę Ministrów z ich właściwymi przedstawicielami.”
W konstytucji nie tylko brak określenia państwa jako świeckiego, ale w preambule Bóg jest nazwany „źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna”. Kościół rzymskokatolicki zaś, pomimo konstytucyjnej gwarancji równouprawnienia wszystkich Kościołów i innych związków wyznaniowych, jest uprzywilejowany formalnie (konkordat), jak i w wyniku nadinterpretacji zapisów konstytucyjnych, konkordatowych i ustawowych oraz mentalnego podporządkowania i uległości polityków wobec KrK i duchowieństwa.
Rzeczypospolita Polska po 1989 r. stała się państwem klerykalnym, w którym występują, między innymi, takie atrybuty jak:
- brak neutralności światopoglądowej
- w stanowieniu prawa (np. ustawa o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, kryminalizacja w Kodeksie Karnym jedynie obrazy uczuć religijnych, brak finansowania zapłodnienia in-vitro ze środków publicznych),
- w orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego (np. uznanie za konstytucyjne umieszczanie oceny z religii na świadectwie szkolnym i jej wliczanie do średniej, uznanie prawa do aborcji z przyczyn anatomopatologicznych za niekonstytucyjne),
- bezpośrednie finansowanie instytucji kościelnych i duchowieństwa z budżetu państwa i budżetów samorządowych (np. budowa i utrzymanie Świątyni Opatrzności Bożej, prywatnych uczelni katolickich, opłacanie składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i wypadkowe duchowieństwa z tworzonego ze środków budżetowych tzw. Funduszu Kościelnego),
- afirmacja religii przez organy władzy publicznej (np. religijny charakter ceremoniału państwowego, krzyże w instytucjach państwowych, przedszkolach i szkołach),
- przejęcie przez państwo niektórych funkcji związków wyznaniowych (np. organizowanie lekcji religii i ocena z religii na świadectwie szkolnym, zatrudnianie 29 tys. Katechetów, wsparcie udzielane kapelanom w służbach mundurowych),
- częściowy zanik odrębności organizacyjnej państwa i Kościoła (np. Ordynariat polowy WP w ramach struktur MON)
Polska Partia Socjalistyczna postuluje przywrócenie świeckości Państwu Polskiemu. W tym celu za pierwszoplanowe i najpilniejsze uznajemy:
- W zakresie stosunków majątkowych:
- zaprzestanie finansowania z budżetu kościelnych instytucji oraz duchowieństwa,
- likwidację przywilejów finansowych Kościoła i duchowieństwa, na początek tych, które wykraczają poza zapisy konkordatowe,
- likwidację Funduszu Kościelnego,
- weryfikację wszystkich decyzji Komisji Majątkowej przez niezależny od Kościoła organ i odebranie kościelnym instytucjom majątków przyznanych z naruszeniem prawa,
- zniesienie zwolnień podatkowych, przyznanych Kościołowi ustawą z 1989r.,
- wprowadzenie „podatku kościelnego”.
- W zakresie światopoglądowo-organizacyjnym konieczne jest wypowiedzenie konkordatu. A dopóki to nie nastąpi:
- przywrócenie świeckiego charakteru ceremoniałowi państwowemu, siedzibom organów władzy publicznej, przedszkolom i szkołom
- wyprowadzenie Ordynariatu Polowego WP ze struktur MON,
- likwidację w Kodeksie Karnym kryminalizacji obrazy uczuć religijnych,
- usunięcie oceny z religii ze świadectw szkolnych i zaprzestanie ich wliczania do średniej,
- wprowadzenie powszechnych lekcji etyki, jako alternatywy wobec katechezy.
- W zakresie realizacji praw człowieka:
- wprowadzenie lekcji edukacji seksualnej od pierwszej klasy szkoły podstawowej,
- powszechną fizyczną i ekonomiczną dostępność środków antykoncepcyjnych,
- liberalizację ustawy antyaborcyjnej,
- finansowanie zapłodnienia in-vitro ze środków publicznych,
- prawne unormowanie związków partnerskich.
Wojciech Konieczny
Przewodniczący Rady Naczelnej
Polskiej Partii Socjalistycznej
(-) Wojciech Konieczny